Skal du skrive en sangtekst?

Sangtekster 2

Skriver du sangtekster til revy eller amatørforestillinger? Jeg har holdt på med det i flere år, og mine erfaringer kan kanskje komme til nytte. Strever du med sang til konfirmasjonsbarnet, bruden eller dåpsbarnet? Her kan du plukke et og annet tips.

Min erfaring er at jeg får mye gratis ved å velge en melodi folk kjenner fra før, men det er selvsagt også supert med egenskrevne melodier.

Hvem skriver du for?

Det aller første du må bestemme deg for, er hvem du skriver for. Ha publikummet ditt klart for deg. Velg deg ut en person du kjenner som er typisk for ditt publikum og skriv for han eller henne.

Ta deg god tid!

Det tar som oftest lang tid å skrive en god tekst, så ikke tro du gjør det på en kveld. Se på tekstskriving som en prosess. Å lage en tekst er som å være billedhugger og starte med en stein. Du må hugge lenge før du aner det ferdige resultatet.

Kjenn ditt tema

Bruk nettet til å lære mer om det. Dess mer du kan om et tema, dess bedre ideer får du. Hvis du skriver om en nyhetssak, så vær spesielt bevisst på de største oppslagene fra de største nettstedene. Det er de som de fleste har fått med seg og kanskje husker.

«Rett» melodi er halve jobben

Ikke vær for kjapp med å velge en melodi. Jeg bruker Spotify. Når jeg har litt tid så samler jeg fine/tøffe/raske/ morsomme melodier i en mappe på Spotify. Når jeg skal finne en melodi, så kan jeg bruke denne mappen som en idebank.

Melodi og tema bør henge sammen. Hvis ikke bør du ha en bevisst grunn for at de ikke gjør det. Det kan være en morsom vri å velge en melodi som står i kontrast til tema, men vær forsiktig. Husk på publikum. Det er de som skal skjønne det første gangen de ser/hører resultatet.

Velg melodi med lange strofer

Dess kortere strofer, dess vanskeligere er det å skrive teksten. Derfor – er du nybegynner, så start med en sang med mange takter i hver strofe. Da får du plass til mange ord og har flere valgmuligheter.

Test flere melodier

Prøv gjerne ut et par melodier og tenk på temaet ditt. Faller det noen ord inn i hodet? Det kan plutselig dukke opp noe. Gå en tur i skogen og og bare lytt til melodiene. Ikke stress med å ta en beslutning. En lang refleksjonsfase gjør at selve skriveprosessen går mye raskere.

Når du har grublet en stund, vil det ofte danne seg en skisse av teksten. Du vet hvor du vil hen og veien du skal gå for å komme dit. Da er du klar for å begynne å skrive.

Hjelpemidler

Ha klar hjelpemidlene før du starter:

Rimordbok

Bruk en digital rimordbok. Det gjør at du slipper å bruke tid på å leite etter ord, og det gir deg også mange gode ideer. Jeg har alltid brukt rimordbøker. Nå bruker jeg kun denne: http://rimord.com/

Synonymordbok

Bruk en digital synonymordbok. Det er jo ikke nødvendig å slite deg helt ut om du har et ord som har for mange stavelser, eller som er håpløst å finne et rimord til. Finn heller et synonym. Jeg bruker denne synonymordboka.

Oppslagsverk

Jeg bruker mye Wikipedia og Store norske leksikon.

Retorikk

Lær deg litt om retorikk. Å gå gjennom en liste med de retoriske termene kan gi deg gode ideer.

Skrivejobben starter

Show – dont tell

Tenk at du skal vise og ikke fortelle. Du må derfor se for deg hvordan nummeret skal framføres. Er det noe du kan gjøre der som du ikke bør fortelle med skrevne ord? Har for eksempel din rollefigur bunad på seg, så behøver ikke du skrive: «Da jeg tok på meg den fine bunaden». Det er smør på flesk.

Viktigste poeng

Hva er det viktigste poenget du har? Det bør kanskje gå igjen i refrenget? Eller bør det komme helt til slutt i siste verset som en punsj? Ikke sløs det bort ved å putte det midt inne i et vers. Det er nemlig det viktigste poenget ditt du vil gjøre mest synlig for publikum.

Er det refreng i sangen? Da bør du starte med det. Kan du bruke noe av originalteksten for å understreke poenger? Det er lov å stjele, bare husk å oppgi opphavsmenn. Det må du uansett når du bruker andres melodier.

En tekst har en start og en slutt

I det første verset skal du sette publikum inn i historien, sammen med rollefigur og ramme for øvrig. Prøv å ha en formening over hvor mye du vil ha fortalt i løpet av dette 1. verset. Start alltid bakerst i verset og jobb deg framover.  Tenk at hvert vers skal ha sin egen punsj. Gi publikum noe å reagere på. Det siste ordet skal rime også, så dette er ikke lett. Tenk rytmikk. Er det et enstavelsesord som «strikk» eller er det to stavelser som «leve», tre som i «feriere». Lek deg med forskjellige ord her. Hva dukker opp? Her er det bare å hugge i vei. Plutselig lager det seg en meningsfull setning ut av det.

Når du har skrevet første verset så skal du skrive siste verset, dersom du vet hva du vil avslutte med. Hvis ikke du har bestemt deg for det, så kan du fortsette på neste vers, og da kan det hende det vokser fram en slutt av seg selv. Underbevisstheten er en god hjelper.

Når du har skrevet litt, et vers eller et refreng, så kan du godt legge teksten fra deg til i morgen kveld. Ta den fram igjen, og da får du et inntrykk av hvordan publikum vil oppleve den. Det er et veldig godt tips. Liker du det du leser da, så kan du trygt fortsette. Vær flink til å rydde i teksten din. Stryk ord, finn andre ord. Du får lønn for strevet!

Når du er helt ferdig med teksten, så sett den til heving i minst ett døgn. Syns du den er enda bedre da, så har du sannsynligvis skrevet en god tekst.

La andre lese teksten din

Det er nå på tide å la instruktøren eller noen andre se teksten din. Nå er du i en ekstremt sårbar fase, for du har strevet og slitt, og nå vil du møtes med ros, nesegrus beundring, applaus og berømmelse. Det skal du, for det er tegn på at du har gjort ditt aller beste. Presenter derfor teksten din på en skikkelig måte, sånn at den som leser teksten forstår hvordan du tenker at nummeret skal bli.

Når teksten er presentert, så kan det hende at leseren foreslår at du skal gjøre forandringer, stryke eller trekke fra. Ta i mot tilbakemeldinger med et åpent sinn. Husk at de sannsynligvis vil deg vel.

Det kan også hende at instruktør eller den du velger som leser, ikke liker den eller syns den passer inn i den settingen den skal brukes. Det er veldig lett å ta dette personlig. Det er både vondt og brutalt å bli refusert, men skal du skrive, så må du leve med det. Du skrubber opp knærne gang på gang, men prøv å trøste deg med at det er bra at noen stopper deg fra å bruke en tekst som ikke er god nok. Det er også mye læring i det.

De gangene du lykkes og opplever at publikum liker en revysang der du har levert teksten, så får du et kick som er lønn god nok. Tro meg, hvis ikke hadde vi ikke fortsatt med det.

Lykke til!

Heidi